تبلیغات
ریاضی-معما و سرگرمی - مطالب مهر 1392

نمونه سئوال امتحانی سال سوم راهنمایی

::.مسئله ساعت و خط طلایی آن.::

سلام دوستان چطورید؟یک سئوال براتون گیر آوردم که جزو سئوالات المپیاد ریاضی سالهای قبل بود و به نظرم جالب اومد.ببینید میتونید حلش کنید؟Smiley.


یک ساعت عقربه ای توسط یکی از اساتید ساعت ساز فرانسوی که از قضا مثل من و شما علاقه مند ریاضی هم هست ساخته شده است.

این ساعت دارای یک خط طلایی رنگ است که شماره ی ۳ را به ۹ وصل کرده است. این ساعت ویژگی جالبی دارد و آن این است که هر گاه خط طلایی نیم ساز داخلی دو عقربه ی ساعت شمار و دقیقه شمار شود، ساعت زنگ می زند. در حال حاضر ساعت ۱:۱۲ ظهر می باشد، جناب عالی به عنوان یک ریاضیدان جوان حساب کنید تا ساعت ۱:۱۲ شب ساعت چند بار زنگ می زند؟Smiley

الف) ۶

ب) ۹

ج) ۱۱

د) ۱۲

ﻫ)۱۳






طبقه بندی: ریاضیات،
برچسب ها: ساعت، زاویه بین عقربه ها، نیم ساز،

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 28 مهر 1392 توسط محسن


  آموزش و تمرین مبحث جذر تقریبی بصورت بازی

سلامی دوباره
مقدمه:در کلاس سوم راهنمایی روشی خاص برای یافتن جذر تقریبی اعداد وجود داره که بهش الگوریتم پیدا کردن
جذر تقریبی اعداد میگوییم.این روش برای اعداد بزرگ و حتی اعداد اعشاری  کوچک مناسب هست.
الگوریتم جذر تقریبیاین آخر هفته فرصتی بدست اومد و توانستم برای دانش آموزان کلاس سوم راهنمایی یک بازی آموزشی تهیه کنم تا به کمک اون بتوانند مهارت جذرگیری از اعداد رو بهتر بیاموزند.
درباره بازی:در این درس افزار در هر آزمون دو سئوال مطرح میشه و در هر سئوال یک عدد سه یا چهار رقمی  به دانش آموز نشان داده میشود و او باید جذر آن را بدست آورد. و با حل کردن آنها یک نمره از صفر تا بیست خواهد گرفت.به علت کمبود وقتم در ساخت این بازی و اینکه اصول جذر گیری اعداد اعشاری با اعداد طبیعی یکی است  پس در حال حاضر فقط جذر اعداد طبیعی را در بازی گنجانده ام .
در ضمن من خودم در کلاس درس ،نمره ای که دانش آموزان از این
بازی ریاضی می گیرند را به عنوان یک نمره کلاسی براشون منظور میکنم.به همین خاطر ترجیح دادم امتیاز کل بازی بر مبنای بیست نمره باشه و اینکه تعداد سئوال ها هم زیاد نباشه تا همه شون بتونند در آزمون شرکت کنند.
برای دیدن بازی یا دانلود اون به ادامه مطلب تشریف ببرید.
منتظر کامنتهای پیشنهادی و انتقادی شما هستم

با تشکر ویژه از دوستانی که در ساخت این بازی از نظرات ارزشمند اونها استفاده کردم


ویرایش فایل در تاریخ شنبه 27 مهر92:
امروز در اتاق کامپیوتر و در حین کار با برنامه متوجه یک ایراد کوچک در برنامه شدیم و آن این بود در آخر برنامه که تابلوی امتیاز نشان داده می شد اگر اینتر زده میشد امتیاز آخرین مرحله مجدداً حساب میشد و نمره دانش آموز یکی بالا میرفت و چند تا از دانش آموزان زبل از این باگ استفاده کردند و نمره 17 خودشون رو با زدن چند تا اینتر ناقابل تا مرز 23 هم رسوندن غافل از اینکه با این کار خودشون رو لو دادند و ما هم ززززررررت 3 نمره از 20 ازشون کم کرده و 17 رو بهشون تحویل دادیم.اما خودمونیم مخی که ایرانی داره هیییییییییییشششکی نداره.
الان اون اشکال کاملاً مرتفع شد و  پیشنهاد دیگه ای که یکی از دوستان عزیز (سید بزرگوار) دادند مبنی بر اینکه در یکی از قسمتها که باید برای کامل کردن مربع دوم از ماوس استفاده بشه با زدن اینتر بین اونها جابجا بشه . اون هم مرتفع شد و با وارد کردن عدد در یک مربع، مکان نما خودبخود به مربع دیگه منتقل شده و آماده نوشتن میشه.  سید جان امیدوارم الان رضایت شما جلب شده باشه.
باز هم منتظر نظرات شما خوبان هستیم



ادامه مطلب


نوشته شده در تاریخ جمعه 26 مهر 1392 توسط محسن

کدام دو عدد با بقیه متفاوت هستند؟
سلامی دوباره

این آخر هفته تصمیم دارم اگر خدا بخواد برنامه ای که در رابطه با الگوریتم جذر تقریبی کلاس سوم هست رو کامل کنم ،چون به کلاس سومی ها قول داده ام روز شنبه با هم بریم اتاق کامپیوتر و نمیخوام پیش اونها بدقول بشم. به همین خاطر فعلاً یک معمای کوچک رو براتون گذاشتم که لحظاتی با حل اون سرگرم بشین.
پس ابتدا تکه های پازل رو کنار هم بچینید تا بتونید سئوال
معما رو بخونید.
منتظر کامنت های شما هستم





تا لود شدن فلش کمی صبر کنید

اگر قادر به دیدن فایل فلش نیستید.یا فایل بدرستی نمایش داده نمی شود باید فلش پلیر را از لینک زیر دریافت کرده و نصب کنید.
Download Adobe Flash Player





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 24 مهر 1392 توسط محسن


 معرفی بازی "مختصات نقطه و بردار"  رهیار
در مجله رشد مدرسه فردا-مهرماه 92
سلام به همه دوستان
ادانلود مجلهمروز صبح زنگ تفریح دوم توی دفتر مدرسه نشسته بودیم و داشتیم با همکاران ضمن صحبت های همیشگی خودمون ، مجلات رشد رو که تازه از اداره اومده بود نگاه میکردیم.
من به غیر از مجله رشد ریاضی و مجله برهان ریاضی به مجله رشد مدرسه فردا هم علاقه مند هستم چون مطالبش با محوریت استفاده از آی تی در امر آموزش هست و در این مورد خاص بنا به علاقه ام دوست دارم اگر مطلب جدیدی چاپ بشه بخونم.

در یکی از قسمتهای مجله با عنوان بازی های مختصات دکارتی ،نویسنده چند تا از بازی های کمک آموزشی که مربوط به مختصات دکارتی هست رو معرفی کرده بود و با کمال تعجب مشاهده کردم بازی مختصات نقطه و بردار من هم یکی از اونهاست. در حین خوندن مجله یادم افتاد که چند وقت پیش خانم لیاقی مطلق نویسنده این مطلب کامنتی برای من گذاشته بودند و نسبت به من و رهیار اظهار لطف کرده بودند و با معرفی این بازی در مجله لطف خودشون رو کامل کردند، که همینجا جا داره ازشون تشکر کنم.


اگر شما این بازی ریاضی رو توی سایت رهیار ندیده اید
به اینجا مراجعه کنید.

مطلب  نوشته شده در مجله رشد درباره  بازی ریاضی مختصات نقطه و بردار رهیار هم در

اینجاست که میتونید اون رو بعد از دانلود بخونید.
اگر علاقه مند به خوندن کل مجله رشد مدرسه فردا -شماره1 مهرماه92 هستید
به اینجا مراجعه کنید.




نوشته شده در تاریخ دوشنبه 22 مهر 1392 توسط محسن

یک سفر و یک اکتشاف ریاضی

سلام دوستان
فرض کنید ماشینی با سرعت ثابت توی جاده  تهران مشهد در حال حرکته. راننده نگاهی به کیلومترسنج ماشینش میکنه و می بینه عدد15951 رو نشون میده. در حالی که نگاهش به جاده پیش رو هست به عدد 15951 فکر میکنه و میبینه عجب؟!!! این عدد رو از هر طرف که بخونی چه چپ به راست و چه راست به چپ همون15951 خونده میشه.با خودش گفت عجب کشف خفنی کردم؟!یعنی ریاضیدانهای قبل از من هم تونسته اند همچین اعداد شگفت انگیزی رو کشف کنند؟؟ نه گمون نکنم!
بد نیست اسم این جور اعداد رو بذارم اعداد متقارن.
همینطور که ماشین در حال حرکت بود راننده هر از گاهی به کیلومتر سنج نگاهی میکرد تا ببینه آیا بازهم یک عدد متقارن رو میبینه یا نه.
دو ساعت طول کشید تا راننده بتونه عدد متقارن بعدی رو ببینه و بار دیگر به کشف خودش افتخار کنه.
حالا سئوال من از شما اینه:  چشای راننده چه رنگی بوده؟
نه شوخی کردم . شما باید بگین سرعت متوسط ماشین در طول این دو ساعت حرکت(از موقع دیدن عدد15951 تا موقعی که عدد متقارن بعدی توی کیلومترسنج ماشین ظاهر شد) چقدر بوده است؟





نوشته شده در تاریخ یکشنبه 21 مهر 1392 توسط محسن

 درس افزار آموزش راهبرد "حذف حالتهای نامطلوب" شماره2
سلامی دوباره

راهبرد حذف حالتهای نامطلوب همونطور که قبلاً گفته بودم تصمیم گرفته ام در رابطه با راهبردهای حل مسئله درس افزارهای کوچکی درست کنم تا وقتی  بچه ها رو میبرم اتاق کامپیوتر با اونها کار کنند و مهارت حل مسئله رو بیشتر یاد بگیرند
این دومین کاری هست که  در رابطه با راهبرد" حذف حالتهای نامطلوب" درست کرده ام. امیدوارم برای دانش آموزان و دبیران ریاضی کلاس هفتم مورد استفاده قرار بگیره.
منتظر خوندن نظرات و پیشنهادات شما در مورد ساخت این درس افزارها هستم.
در ادامه مطلب میتونید فلش رو ببینید و باهاش کار کنید و یا در صورت تمایل دانلود کنید.

 

ادامه مطلب


نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 17 مهر 1392 توسط محسن

یک تمرین ریاضی برای کلاس هفتمی ها
سلامی دوباره
امیدوارم حالتون بهتر از حال ما باشه
راهبرد حذف حالتهای نامطلوبفصل اول کتاب ریاضی کلاس هفتم دبیرستان درباره راهبردهای حل مسئله هست. و آموزش این راهبردها به دانش آموزان بایستی با دقت و وسواس صورت بگیره چون بعدها در حل مسائل از دانش آموز توقع میره که بتونه از این ابزارها استفاده کنه. تصمیم گرفته ام در رابطه با این روشهای حل مسئله درس افزارهای کوچکی درست کنم و وقتی با بچه ها میریم اتاق کامپیوتر با اونها کار کنیم و به این واسطه بیشتر با این راهبردها مانوس شویم.
اولین کاری که درست کردم در رابطه با راهبرد" حذف حالتهای نامطلوب" هست. امیدوارم برای دانش آموزان و دبیران ریاضی کلاس هفتم مورد استفاده قرار بگیره.
منتظر خوندن نظرات و پیشنهادات شما در این موارد هستم.
در ادامه مطلب میتونید فلش رو ببینید و باهاش کار کنید و یا اگر خواستید دانلود کنید.



ادامه مطلب


نوشته شده در تاریخ دوشنبه 15 مهر 1392 توسط محسن

سرگرمی عبور از خطوط - نسخه حرفه ای 3
سلامی دوباره به شما عزیزان
عبور از خطوط
چندی پیش اولین   و دومین نسخه این سری از سرگرمی ها رو براتون گذاشتم.
توی این نسخه جدید خطوط به دو دسته تقسیم میشن.
::.دسته اول خطوط معمولی که باید یکبار از روی اونها رد شین
::.دسته دوم خطوط نقطه چین قرمز رنگ که این خطها باید دوبار از روشون رد شد.دفعه اول که از روی اونها رد شین رنگشون قرمز میشه و دفعه دوم که عبور کنید رنگشون به رنگ بقیه خطها و زرد درمیاد.از این خطها برای مواقعی استفاده میشه که مجبور باشیم مسیری رو که رفتیم برگردیم.
::.بعضی خطوط جهت دار هستند  یعنی از روی اونها فقط در یک جهت خاص که با فلش قرمز رنگی مشخص کرده ام میشه رد شد.

امیدوارم از انجام دادن اون لذت ببرید. نظرتون راجع به این نوع
سرگرمی رو برام کامنت کنید .



ادامه مطلب


نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 11 مهر 1392 توسط محسن

(تعداد کل صفحات:2) 1 2
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.کپی برداری از مطالب بدون اجازه مدیر سایت شرعاً و عرفاً مجاز نمی باشد.